2023. gada 19. janvārī, 12.A klase devās izglītojošā ekskursijā. Tā šoreiz norisinājās ļoti iespaidīgā kultūras gaisotnē. Līdzi mums devās mūsu lieliskā Daina Sirmā, kura ir ļoti cieši saistīta ar šo skolu, kā arī mūsu klasi. Brīnumaini ir tas, ka katra apmeklētā vieta papildināja cita citu.
1. pietura – Latvijas Nacionālais mākslas muzejs
Pirmais, ko apskatījām Latvijas Nacionālā mākslas muzeja Lielajā zālē, bija tematiski grupētas Imanta Lancmaņa gleznas, kuras tapušas, sākot no 1958. gada. Imanta Lancmaņa mākslā īpaši izceļamas ir figuratīvās kompozīcijas. Mākslinieks radījis vairākas tematiskas gleznu kopas, kuru vidū ir cikli “Kalēti”, “Piektais bauslis. Revolūcija un karš”, “Lieldienu vīzijas Latvijā”, “Latvijas ozoli”, “Nāves deja” un “Bībeles stāsti”, kas apliecina mākslinieka skatījuma episkumu apvienojumā ar rūpīgu detaļu izstrādi. Eiropas un Latvijas vēstures mezglu punkti viņa darbos savijušies ar vietējiem etnogrāfijas un dabas paraugiem. Gleznu simboliskais vēstījums iemiesots mākslas vēsturē un reālajā dzīvē atrastajos motīvos. Gleznu kopā ‘Piektais bauslis’ pārāk viegli sameklēt ar paralēles ar pašlaik notiekošo Ukrainā.
12.A klase apbrīnoja, ka gleznas ir ļoti detalizētas un reālistiskas. Skatoties uz gleznām, bija tāda sajūta, ka varētu no gleznas izcelt to, kas tajā attēlots.
Vēl arī aplūkojām skulptūras, fotogrāfijas, kā arī Vērtību zīmes, kur monētas stāsta, atklāj un pārsteidz. Protams, mums skolotājas uzdeva arī uzdevumu, kur bija jāatrod klasiskās J.Rozentāla un Vilhelma Purvīša gleznas, Zaļkalna skulptūru “Cūka”, lai padarītu pasākumu interesantāku un izglītojošāku. Daudzi no mums arī atrada mākslinieku gleznas, kuras analizējām, kad veidojām prezentācijas kultūras pamatos un literatūrā.
2. pietura – Latvijas Banka
Latvijas Bankā uzzinājām daudzas lietas par Latvijas Bankas uzdevumiem, pienākumiem un mērķiem. Mēs uzdevām jautājumus, piemēram, kāpēc pieaug inflācija, kā Latvijas Banka novērš lielu inflāciju.
Noskatījāmies īsfilmas par to, ka bez darba pelnīt naudu ir ilūzija, kā arī iepazināmies ar naudas ražošanas procesu; kā banknotes tiek pasargātas no viltojumiem. Uzzinājām, kāpēc uz Latvijas monētām ir attēlota sieviete un, kāds ir viņas stāsts.
3. pietura – Latvijas Nacionālā opera un balets
Visi svinīgi saposušies, ar labām domām noskaņoti, devāmies uz Operas izrādi “Aīda” 4 cēlienos. Daži saka, ka par garu, bet citi, ka emocionāli un skumji. Tomēr klase bija sajūsmā par redzēto, kā arī iesaka šo izrādi jebkuram. Pēc izrādes daudzi sacīja, ka vēlas vēl apmeklēt Operu, jo bija patiesi aizraujoši. Diena izvērtās gara, bet zināšanām un emocijām bagāta. Daudziem šī diena palīdzēja stiprināt izturību, jo izstaigāt un apskatīt tik daudz mākslas darbus dažu stundu laikā nav viegli, jo jāsaprot to nozīme un vēstījums. Uzzināt atbildes no Latvijas Bankas bija ļoti izsmeļoši, jo varēja saprast dažādus jautājumus no profesionāļa viedokļa. Šī ekskursija papildināja mūsu kultūras apvārsni, jo daudziem satikšanās ar Operu bija pirmā reize, bet tā raisīja pozitīvas emocijas, kuru rezultātā radās degsme apmeklēt to vēlreiz. Nospriedām, ka vērtīgi būtu, ja, piemēram, ekonomikas stundas notiktu bankā vai kultūras pamati muzejā un operā.
Līga Āboliņa, Emīlija Ērgle no 12.a