Valmieras Valsts ģimnāzija

Jaunieši par ilgtspējīgo attīstību

No 7.-11. septembrim Vācijā Schleswig notika UNESCO Baltijas jūras projekta starptautiska jauniešu nometne “Sustainability Across Borders”, kurā Latviju pārstāvēja Valmieras Valsts ģimnāzijas skolēni Kārlis Sproģis, Pauls Pabriks, Estere Apše, Arta Hohlova, Samanta Jurkāne, Gundega Gadovska, Evelīna Kate Brente un skolotājs Indriķis Birznieks.

Nometnē piedalījās jauniešu komandas no Igaunijas, Somijas, Dānijas, Vācijas un Latvijas, vairāk kā 110 skolnieku un pedagogu.

Nometnes plānošanā un ideju ģenerēšanā jau labu laiku pirms šī pasākuma, piedaloties attālinātos semināros, piedalījās Kārlis Sproģis. Ar Kārļa iniciatīvu arī notika pieteikšanās šai nometnei.

Mūsu jaunieši bija izteikti ekstraverti un aktīvi uzrunāja ārvalstu skolniekus, iemācīja sporta spēli “Kartupeļi”, kura kļuva ļoti populāra visas nometnes garumā. Tika iegūti jauni draugi un, iespējams, arī jauna sadarbības skola Ķīlē 🙂

Pirmā un pēdējā diena galvenokārt pagāja ceļojot – lidojot, izmēģinot Vācijas vilcienu satiksmi, par nometnes aktivitātēm, iespaidiem raksta paši skolēni:

Ceturtdiena, 8. septembris.

Pēc pirmās nakts pavadītas teltīs, mūs sagaidīja pirmās brokastis Vācijā. Visi kopā brokastojām ārā, pie skolas. Pēc brokastīm bija oficiālā nometnes atklāšana un arī instrukcija par turpmāko dienas gaitu.

Tad jau sagatavojušies devāmies uz laivu piestātni, kur mūs sagaidīja vēsturiskais ledlauzis Wappen von Schleswig. Lai tur nonāktu gājām pa mazām ieliņām, kuras bija apburoši skaistas un ar nedaudz vēsturisku skatu. Nonākuši piestātnē kāpām uz ledlauža klāja un devāmies izbraucienā pa Šleju. Uz klāja baudījām vēju un gardas uzkodas.

Atgriežoties nometnē, redzējām, ka vētras dēļ bija apgāztas vairākas teltis, tāpēc nācās pārvākties iekštelpās un nakšņot skolas sporta zālē. Taču tas mūs neapturēja no nakšņošanas teltīs iekštelpās.

Pēc pusdienām apmeklējām citu valstu jauniešu organizētās darbnīcas. Man bija iespēja piedalīties darbnīcā, kuru pārstāvēja jaunieši no Polijas. Taisījām dabīgu krāsu un gleznojām savu pasauli, kādu mēs to iztēlojamies pēc pieciem gadiem. Tā bija iespēja mums visiem padomāt kāda planēta ir tagad un ko mēs varētu mainīt sevī, lai tā būtu tāda, kādu mēs to katrs uzgleznojām.

Tad jau bija vakariņas, pēc kurām varēja iet uz vakara ugunskuru vai spēlēt dažādas spēles, vai vienkārši iepazīties ar jauniem cilvēkiem.

Samanta Jurkāne

Piektdiena, 9.septembris.

Rītu sākām diezgan agri un jau 8:00 pametām skolu, lai dotos uz Vikingu muzeju. Ceļš bija samērā garš, taču mēs redzējām vairāk no pilsētas, tās parkus un laivu piestātnes. Kad nonācām Vikingu muzejā, mums bija iespēja to izstaigāt un paskatīties ekspozīcijas pirms devāmies uz vikingu pilsētu netālu no muzeja. Muzejā varēja aplūkot senas vikingu monētas, ieročus, rotaslieatas, traukus, apģērbu un citas lietas. Liela daļa informācijas materiālu bija vāciski, tāpēc bija grūti kaut ko saprast, bet vācu skolēni palīdzēja tekstus pārtulkot angliski.

Pēc muzeja devāmies uz senu vikingu pilsētu, kur gide mums parādīja vikingu mājas, pastāstīja par to nozīmi, vikingu vēsturi un dzīvesstilu. Pēc muzeja apmeklējuma devāmies uz Gotorfas pili. Tur mums bija uzdevums atrast 3 lietas saistītas ar Vāciju, 3 lietas saistītas ar Dāniju, 3 skaistus eksponātus un 3 eksponātus, kas mūs pārsteidza. Pils bija ļoti plaša un krāšņa. Tajā bija vairākas greznas istabas, skaisti spoguļi un gleznas, seni

ieroči un dažādu citu lietu.

Pēc garās un nogurdinošās dienas atgriezāmies skolā un vakarā spēlējām spēles.

Kopumā brauciens bija ļoti interesants – bija iespēja redzēt lietas, kas iepriekš bija redzamas tikai vēstures grāmatu lapās, apskatīt jaunas vietas un iepazīties ar jauniem cilvēkiem, kuri brauciena pieredzi padarīja vēl patīkamāku.

Estere Apše

Sestdiena, 10.septembris.

Nometnes trešajā dienā atkal bija iespēja gūt pieredzi citu dalībnieku izveidotajos nodarbībās, kas bija par ilgtspējības tēmu. Bija organizēts tā, ka puse no nometņu komandām vada savas nodarbības un otra puse tās apmeklē! Šajā dienā mūsu komanda no Latvijas vadīja savu sagatavoto faktu spēli par Latviju, Baltijas jūru un ilgtspējību! Nodarbības laikā dalībnieki tiešām entuziastiski un aizrautīgi piedalījās mūsu izveidotajā spēlē, un beigās iepazina ne tikai jūru, kas apskalo to valsti, bet arī tuvāk iepazina Latviju! Kā arī beigās uzvarētājus pacienājām ar latviešiem iecienītajiem pašmāju labumiem, kas par pārsteigumu visiem ļoti garšoja!

Šajā dienā arī man bija iespēja piedalīties vienā no vadītajām nodarbībām, kura bija par ilgtspējīgu iepirkšanos, tās ietvaros uzzinājām nedaudz par batikošanas vēsturi un nozīmi, kā arī varējām paši batikot savus auduma maisiņus!

Nodarbības bija par dažādām tēmām, tādas kā ilgtspējīgas pilsētas, skolas nākotnē, plūdu novēršana pilsētās, atkritumu šķirošana, kuras visas dažādos aspektos lika mums domāt, risināt situācijas, strādāt komandās, iepazīties un  kaut kādā veidā savijās ar visas nometnes lielo tēmu- ilgtspējīga attīstība!

Dienas otrajā daļā devāmies apskatīt pilsētu! Apskatījām vienu Šlesvigas Svētā Pētera katedrāli, kur arī varējām uzkāpt tornī un palūkoties uz pilsētu no augšas! Izstaigājām mazās ieliņas, apskatījām dažādus veikaliņus un baudījām vietējos labumus!

Gundega Gadovska

Baltijas jūras projekta nometnē uzzināju daudz par Baltijas jūru un ilgtspējību, piemēram, kas tiek darīts, lai novērstu plūdus Vācijā un citur. Apmeklēju Vikingu muzeju un Haithabu ciematu, kā arī Gottorf pili. Iepazinu vietējo kultūru un vēsturi. Kopā ar savu komandu veidoju darbnīcu un piedalījos citu dalībnieku veidotajās darbnīcās. Iepazinos un sadarbojos ar daudziem jauniešiem no citām valstīm.

Iepriekš nebiju piedalījies nevienā šāda veida projektā. Man tas ļoti patika. Noteikti iesaku arī citiem iesaistīties dažādos projektos un arī pats labprāt vēl izmantotu šādu iespēju.